מה עתיד המצברים בעידן המכוניות החשמליות?

לקבלת הצעת מחיר השאירו פרטים

אחת השאלות הנפוצות בקרב נהגים היא האם רכב חשמלי, שמונע על ידי סוללה, זקוק בכלל למצבר? התשובה המפתיעה היא כן! אך תפקידו שונה מהמצבר ברכב עם מנוע בעירה פנימית. אמנם עיקר האנרגיה ברכב חשמלי מגיעה מסוללת כוח גדולה, אך ברכב עדיין קיים מצבר עזר קטן יותר, שתפקידו להפעיל מערכות חשמליות חיוניות. רבים אינם מודעים לכך שבלי מצבר העזר, הרכב החשמלי לא יוכל לפעול, גם אם סוללת הכוח טעונה לחלוטין.

מה קורה אם נגמר החשמל ברכב חשמלי?

אחת השאלות שמטרידות נהגים רבים היא מה קורה אם הרכב החשמלי נתקע בלי חשמל באמצע הדרך. בניגוד לרכב בנזין שניתן להניע מחדש עם דלק מג’ריקן, רכב חשמלי דורש מקור חשמל כדי לחדש את פעילותו. כאשר סוללת הכוח מתרוקנת לחלוטין, הרכב לא יוכל לנסוע כלל, אך חשוב לדעת כי גם מצבר העזר עלול להתרוקן ולמנוע מהרכב לפעול, גם אם סוללת הכוח עדיין מכילה אנרגיה. פתרונות אפשריים במצב כזה כוללים שירותי טעינה ניידת, המספקים חשמל זמני לסוללת הרכב כדי שיוכל להגיע לעמדת טעינה קרובה. פתרון נוסף הוא גרירה לעמדת טעינה ציבורית, אך יש לוודא שהרכב אכן תומך בהליך זה, מאחר וחלק מהרכבים החשמליים לא ניתנים לגרירה רגילה מחשש לפגיעה במערכת ההנעה.

האם ניתן להטעין רכב באמצעות מצבר חירום או כבלים?

למרות הדמיון בשמות, המצבר ברכב חשמלי אינו מיועד להנעת הרכב כמו ברכב בעירה פנימית, ולכן כבלי התנעה רגילים לא יסייעו במקרה של סוללה ריקה. עם זאת, ניתן להטעין את מצבר העזר (בדרך כלל 12V או 48V) באמצעות כבלי התנעה מרכב אחר. אם מצבר העזר מתרוקן לחלוטין, מערכות החשמל הפנימיות עלולות לקרוס, מה שיגרום לכך שגם אם סוללת הכוח טעונה, הרכב לא יוכל לפעול. מסיבה זו, נהגים רבים של רכבים חשמליים מחזיקים ערכת התנעה ניידת למצבר 12V, שמאפשרת להחזיר את הרכב לפעולה במקרה חירום. בשונה ממצבר עזר, סוללת הכוח דורשת טעינה דרך מטען ייעודי או עמדת טעינה חיצונית, ולכן אין אפשרות להטעין אותה באמצעות כבלי התנעה סטנדרטיים.

פתרונות חדשניים לטעינה במצבי חירום

ככל שהשימוש ברכבים חשמליים גובר, גם הטכנולוגיות לטעינה במצבי חירום מתפתחות. אחד הפתרונות המעניינים הוא תחנות טעינה ניידות, המותקנות על רכבי שירות ויכולות לספק טעינה מהירה לרכב שנתקע ללא חשמל. בנוסף, חברות מסוימות מפתחות סוללות גיבוי ניידות שאותן ניתן לשאת ברכב ולהשתמש בהן במקרה חירום, בדומה למטען נייד לטלפונים.

לצד פתרונות חירום, הדרך היעילה ביותר להימנע ממצבי טעינה קריטיים היא להצטייד בעמדת טעינה אמינה ונגישה. ב-.isravolt.co.il  ניתן למצוא פתרונות טעינה מתקדמים שיבטיחו שרכבכם יהיה מוכן תמיד לנסיעה.

הקשר בין עמדות טעינה למצברים

עמדות טעינה הן כלי מרכזי בשימוש ברכבים חשמליים, אך יש להבין את הקשר בין טעינת סוללת הכוח לבין מצב מצבר העזר. בעת טעינת הרכב בעמדת טעינה ציבורית או ביתית, האנרגיה מוזרמת ישירות לסוללת הכוח, בעוד שמצבר העזר נטען בעקיפין דרך ממיר המתח של הרכב. משמעות הדבר היא שגם אם טעינת הרכב הושלמה, אם קיימת בעיה בממיר או במצבר עצמו, ייתכן שהמערכות החשמליות הפנימיות יפסיקו לתפקד, דבר שעלול לגרום לאי-הנעה של הרכב.

ההבדל בין סוללת הכוח למצבר העזר ברכב חשמלי

רכבים חשמליים פועלים על שתי מערכות חשמל נפרדות: סוללת הכוח (Traction Battery) ומצבר העזר (Auxiliary Battery). סוללת הכוח היא הרכיב המרכזי ברכב החשמלי, והיא מספקת אנרגיה להנעה באמצעות מנועים חשמליים. הסוללה הזו היא בעלת קיבולת גבוהה, הנעה בין 40 ל-100 קוט”ש ואף יותר, והיא נטענת באמצעות עמדות טעינה חיצוניות, בין אם בבית ובין אם בתחנות טעינה ציבוריות. לעומת זאת, מצבר העזר הוא מצבר קטן יותר, בדרך כלל 12V או 48V, שתפקידו להפעיל את מערכות החשמל המשניות של הרכב, כמו אורות, מערכות בטיחות, בלמים חשמליים, מערכת המולטימדיה, חיישנים ונעילה מרכזית. למרות שתפקידו קטן יותר בהשוואה לסוללת הכוח, המצבר הזה חיוני לפעילות הרכב, והוא נטען באמצעות ממיר מתח (DC-DC Converter), שלוקח אנרגיה מסוללת הכוח ומעביר אותה למצבר העזר.

ראו גם: מצבר לרכב חשמלי

תמונה שמכילה אדם, כבל, כלי, מחזיקתוכן בינה מלאכותית גנרטיבית עשוי להיות שגוי.

מה קורה כשהמצבר או הסוללה מתרוקנים?

אם סוללת הכוח מתרוקנת לחלוטין, הרכב לא יוכל לנסוע, אך המערכות החשמליות הפנימיות ימשיכו לפעול כל עוד מצבר העזר טעון. במקרה כזה, יהיה צורך לטעון את הרכב דרך עמדת טעינה חיצונית או לקבל טעינת חירום ממקור כוח חיצוני (כמו רכב שירות עם מטען נייד). מנגד, אם מצבר העזר מתרוקן, הרכב לא יידלק כלל, גם אם סוללת הכוח מלאה, מאחר והוא אחראי להפעלת מערכות הבקרה וההפעלה של הרכב. במצב כזה, ניתן להתניע את מצבר העזר באמצעות כבלי התנעה מרכב אחר או בעזרת בוסטר התנעה נייד, בדומה לרכב בנזין. מסיבה זו, נהגים רבים של רכבים חשמליים מקפידים לבדוק את מצב מצבר העזר ולבצע תחזוקה תקופתית, כדי להימנע ממצב שבו הרכב מושבת למרות שסוללת הכוח טעונה.

 

השוואה בין סוללת הכוח למצבר העזר ברכב חשמלי

מאפיין

סוללת כוח (Traction Battery)

מצבר עזר (Auxiliary Battery)

תפקיד

הנעת הרכב והפעלת המנועים החשמליים

אספקת חשמל למערכות משניות (אורות, מולטימדיה, בלמים)

קיבולת

40-100 קוט”ש ויותר

12V או 48V (תלוי בדגם)

מקור טעינה

עמדת טעינה חיצונית

נטען דרך ממיר מתח פנימי (DC-DC)

תדירות החלפה

לרוב מחזיקה 8-15 שנים

דורש החלפה כל 3-5 שנים

השפעה על פעילות הרכב

אם סוללת הכוח מתרוקנת – הרכב לא נוסע

אם מצבר העזר מתרוקן – מערכות החשמל מפסיקות לפעול והרכב לא יידלק

שאלות נפוצות

האם ניתן להטעין את מצבר העזר בעמדת טעינה?

לא. מצבר העזר נטען דרך ממיר המתח של הרכב ואינו מקבל חשמל ישירות מעמדת הטעינה.

מה קורה אם מצבר העזר מתרוקן?

אם מצבר העזר מתרוקן לחלוטין, הרכב החשמלי לא יידלק, למרות שסוללת הכוח עשויה להיות טעונה. במקרה כזה, ניתן לטעון את המצבר באמצעות כבלי התנעה מרכב אחר או להחליפו במידת הצורך.

באיזו תדירות יש לבדוק את מצבר העזר?

מומלץ לבדוק את רמת המתח של מצבר העזר אחת למספר חודשים, במיוחד אם הרכב נמצא בשימוש תכוף.

כמה זמן מחזיק מצבר עזר ברכב חשמלי?

בדרך כלל, מצבר עזר מחזיק כ-3 עד 5 שנים, אך הדבר תלוי באיכות המצבר, בתנאי השימוש וברמת התחזוקה.

כיצד ניתן להאריך את חיי מצבר העזר?

יש להימנע מהשארת הרכב במצב כבוי למשך תקופות ארוכות, לוודא שממיר המתח פועל כראוי, ולבצע תחזוקה תקופתית של מערכת החשמל ברכב.

תמונה שמכילה חשמל, כבל, גאדג'ט, מכשיר חשמליתוכן בינה מלאכותית גנרטיבית עשוי להיות שגוי.

סיכום

ברכב חשמלי קיימים שני מקורות חשמל עיקריים: סוללת הכוח, המספקת אנרגיה להנעת הרכב, ומצבר העזר, האחראי על אספקת חשמל למערכות המשניות. למרות שסוללת הכוח היא המרכיב העיקרי של הרכב, מצבר העזר ממלא תפקיד חיוני בתפקוד היומיומי של הרכב. טעינתו נעשית דרך ממיר מתח פנימי ולא ישירות מעמדת טעינה חיצונית. כדי למנוע תקלות, יש לבדוק באופן תקופתי את מצב המצבר ולוודא שהוא נטען כראוי. הבנת תפקידו של מצבר העזר תסייע לנהגים לתחזק את רכבם טוב יותר ולשמור על פעולה תקינה של כל המערכות החשמליות.

 

 

המרכז להחלפת מצבר לרכב
המרכז להחלפת מצבר לרכב

החברה המובילה בישראל לאספקת מצברים לרכב עד הבית!

הרכב תקוע? אל תעזבו אותנו!

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!