חשיבות מתח מצבר תקין

צרו איתנו קשר

חשיבות מתח מצבר תקיןבוודאי רובנו חווינו במהלך השנים שלנו על הכביש בעיות מצבר שונות ואפילו היתקעות מוחלטת בעקבות מצבר שמת "מוות לא טבעי". לרוב זה יקרה במקומות לא רצויים ובזמן הלא נוח. נופתע, למרות שיתכן והיו לכך סימנים מקדימים. ישנם הרבה סיבות מדוע מצבר נהפך לתקול, מתרוקן או נהרס סופית. חלקם בשליטתנו, חלקם לא. מתח מצבר תקין הוא אחד מהסיבות הללו וכאשר אין מתח מצבר תקין, חייו של המצבר מתקצרים במהירות וכל פעולותיו נפגעות ומשפיעות על מערכות רבות ברכב.

מתח מצבר תקין והאלטרנטור

המצבר הוא בעצם של סוללה גדולה. קצת יותר גדולה ממה שאנחנו מכירים אבל עדיין סוג של סוללה. המצבר גם מספק אנרגיה חשמלית למערכות שונות ברכב, כמו המזגן, מערכות המיגון וכו' וכמובן גם למערכת ההטענה, אשר בלי חשמל- הרכב פשוט לא יתניע. מנגד, הצבר חייב לקבל מתח מצבר אשר מטעין אותו בחשמל שהוא יעביר למערכות השונות. את מתח הטעינה הזה מקבל המצבר מהאלטרנטור. 

האלטרנטור טוען בחשמל כאשר הרכב מונע. זו אגב הסיבה, מדוע כאשר אנחנו משביתים רכב לתקופות ארוכות ולא דואגים להתניע אותו אחת לפרק זמן מסוים, המצבר מתרוקן מאליו. כאשר האלטרנטור פגום או כאשר אין מתח מצבר תקין, המצבר לא יקבל את הטעינה הנכונה ולכן יתקשה למלא את תפקידיו אל מול מערכות הרכב הדורשות מתח מצבר תקין וכן חיי המצבר יתחילו ויאזלו במהירות.

מתח מצבר תקין והשפעתו על חיי המצבר

באופן רגיל ובשימוש ממוצע, מצבר חדש וממותג איכותי ואמין עם טכנולוגיה איכותית, יחזיק בין 3 ל-4 שנים. לעיתים, הוא יוכל "למשוך" גם לעבר 5 שנים. כאשר אתם פותחים את מכסה המנוע ומסתכלים על המצבר, תראו עליו הטבעה של תאריך היצור או תאריך התפוגה שלו, שיספקו לכם מידע על הזמן הנדרש להחליפו. בכל מקרה, דיברנו על שימוש ממוצע, היות והרבה מאורך חיי המצבר תלוי בכל מתח מצבר אבל גם באופן השימוש. אם למשל לא נכבה את פנסי הרכב ימים ארוכים, אורך חיי המצבר יפגע. 

כמו כן, יש משמעות עצומה לכמות השימוש, ולתדירות השימוש. אין דומה מצבר רכב שנוסע פעם ביומיים, נסיעות קצרות בעיר, לרכב עבודה, המתרוצץ בכל הארץ, כל יום, שעות ארוכות. זו הסיבה אגב, שלמכוניות היברדיות יש מצבר מיוחד הנקרא סטארט אנד סטופ והוא מסוגל להתמודד עם ההתנעות המרובות המאפיינות רכב היברידי המדומם את המנוע בעת עצירה.

מתח מצבר תקין מול מצבר חדשמתח מצבר תקין מול מצבר חדש

כאשר מתח המצבר תקין וכאשר הוא בשיא אונו, תרגישו נסיעה חלקה. אבל במקרה שלא כך הם פני הדברים, יתגלו לפניכם סימנים שאם תהיו ערניים מספיק לגביהם, תוכלו לזהות בעיית מתח מצבר או הוכחות לכך שהמצבר הולך למות ויש להחליפו. הסימן הראשון והמוכר ביותר הוא הקושי להתניע את הרכב. לרוב, נצליח לעשות זאת בניסיון הראשון ובקלות. אך לפעמים נגלה "גמגום" בתהליך. אנחנו נשמע רעש כאילו הרכב מנסה להתניע אבל נחנק. סימן נוסף, קצת פחות בולט (ויכול להיות שהוא יופיע בלי הסימן של חרחור ההתנעה) הוא תאורת צג החיווי. אם אתם מבחינים שהצג או אור הנורות נהפך מעומעם יותר- יש צורך לגשת לבדיקה, כדי לאבחן את מקורה, האם מדובר בתופעת מתח מצבר שנפגמה או בבעיה חשמלית אחרת.

אם ביום שאינו חם במיוחד, אתם מרגישים שהמזגן לא "סוחב" או לא מקרר כפי שהייתם רגילים, זה גם צריך להדליק נורה אדומה. כנ"ל גם עם מערכות חשמליות אחרות מקרטעות, למשל חלונות שאינם עולים ויורדים כיאות. וכמובן, במקרים קיצוניים, מערכות הרכב יתריעו בעצם על בעיית מצבר עם נורית חיווי בוהקת.

בדיקת מתח מצבר תקין

בדיקת מתח מצבר או כל בעיה חשמלית אחרת יכולה להיעשות על ידכם, במידה ויש לכם את ציוד המדידה המתאים אבל ההמלצה הרווחת היא לפנות לחשמלאי מקצועי, שגם יודע לעלות על הבעיה האמתית וגם לספק פתרון. הציוד בו משתמש החשמלאי הוא ציוד מדידה מתקדם המודד גם זרם וגם מתח. במידה ומתגלה בעיה, מומלץ לנסות לפתור אותה מידית או להחליף מצבר, שכן אם תתעלמו מהבעיה, היא תשבית את הרכב במהרה.

אגב, אינכם חייבים לבזבז יום שלם על נסיעה למוסך והמתנה שם השירות המצוין של החלפת מצברים על הדרך שאנחנו מספקים, יכול להיות מוזמן על ידכם כדי לבדוק מתח מצבר תקין. במידה ונגלה כי ישנה בעיית זליגה, בעיית מתח, ואפילו עם נגלה כי יש נזילה של חומצה מהמצבר או שמערכות משלימות כמו האלטרנטור פגומות, ננסה לתקן או להחליף מצבר בחדש, כל זאת כאשר אתם אינכם מבזבזים זמן והכל במהירות מידית. בסיום התיקון או החלפה במצבר חדש, תבחינו כי כל הסימנים שהעידו כי אין מתח מצבר תקין אצלכם נעלמו. כמובן שתזכו גם לאחריות מקיפה על העבודה וכן אחריות למצבר עצמו, על פי שנות האחריות שמעניק יצרן המצבר הנבחר.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!