כמה זמן מחזיק מצבר?

צרו איתנו קשר

כמה זמן מחזיק מצברמצבר הוא סוללה חשמלית שמפעילה את המערכות החשמליות ברכב. ללא מצבר, מערכות אלה לא יעבדו כמו שצריך. אחת הסיבות למצבר לא תקין, היא מצבר ישן. אך כמה זמן מחזיק מצבר? על כך במאמר הבא. 

 

כמה זמן מחזיק מצבר- מה זה בכלל?

מצבר לרכב הוא כלי שצובר בתוכו אנרגיה חשמלית. המצבר הראשון הומצא לפני כ-150 שנים, על ידי רופא צרפתי בשם נסטון פלנטה. נסטון פלנטה, גילה שכאשר מבצעים השרייה של עופרת בחומצה, נוצר זרם חשמלי שניתן להטעינו מחדש, ובדיוק כך עובד המצבר. 

המצבר, הוא סוללה בעלת אנרגיה חשמלית שאחראית על המערכות החשמליות ברכב ביניהן התאורה, מערכת השמע, הג'י פי אס, החלונות, המזגן ועוד. כמו כן, המצבר מסייע להתנעת המנוע. כלומר, התפקיד של המצבר הוא להפעיל את כל המערכות החשמליות הקיימות ברכב. במידה שהמצבר לא תקין, המערכות החשמליות לא יעבדו בצורה תקינה. 

אחד הדברים החשובים להבנה במצבר לרכב הוא העובדה שהמצבר מטעין את עצמו. מה זה אומר? המצבר מקבל חשמל מהאלטרנטור שעובד רק כאשר הרכב מונע. נסיעה ברכב תטעין את המצבר ותשמור אותו תקין לאורך זמן רב יותר. כלומר, ככל שבעל הרכב נוסע עם הרכב בתדירות גבוהה והנסיעות שלו ארוכות ובכבישים מהירים, המצבר יטעין את עצמו ויישאר תקין לאורך זמן רב יותר. לעומת זאת נסיעות קצרות עם מהירות נמוכה, יגרמו לכך שהמצבר לא יצליח להטעין את עצמו שוב ושוב ויחזיק לזמן קצר יותר. כמו כן, חשוב מאוד לא להשאיר את הרכב זמן רב ללא תנועה כלל. לכן, אם אתם נוסעים לתקופה לחופשה בחו"ל לדוגמא, חשוב מאוד לבקש ממישהו שיתניע עבורכם את הרכב וייצא לסיבוב קצר על מנת שהמצבר לא יתרוקן. 

כמה זמן מחזיק מצבר- מה הגורמים לריקון המצבר?

כנראה שיותר מפעם אחת, נכנסתם לרכב, ניסיתם להתניע וגיליתם שהמצבר מרוקן. אך מה הסיבות לריקון המצבר? יש שלושה גורמים מרכזיים לכך-

  • רכב שעמד זמן רב בלי לזוז- נסעתם לחו"ל? בתקופת הקורונה לא יצאתם כמעט מהבית? במידה שהשארתם את הרכב ללא תנועה במשך זמן רב, יש סיכוי גדול שהמצבר של הרכב יתרוקן. כפי שציינו קודם, המצבר מטעין את עצמו בזמן נסיעה. לכן, במידה שלא הנעתם את הרכב, המצבר לא יקבל חשמל ובסופו של דבר יתרוקן. לכן, חשוב להניע את הרכב לא מספר ימים. 
  • השארתם אורות דלוקים- אחת הסיבות הנפוצות לריקון המצבר היא השארה של אורות דולקים. כפי שציינו, המצבר מספק חשמל למערכות הרכב השונות ביניהן אורות הרכב. המצבר מוטען בזמן שהרכב מונע ולכן אם הרכב כבוי והאורות דלוקים, בסופו של דבר המצבר יתרוקן. בדיוק כמו סוללה של טלפון שלא תקבל טעינה ותעבוד זמן רב. 
  • מצבר ישן- מצב מחזיק בין שלוש לארבע שנים בממוצע. 

 

כמה זמן מחזיק מצבר- סימני זיהוי למצבר מרוקן או גמור

קיימים מספר סימני זיהוי שיכולים להזהיר אתכם שהמצבר מרוקן- 

  • הרכב מניע בקושי או לא מניע כלל. במצב כזה אחת הסיבות לכך היא המצבר. מלבד למצבר יכולות להיות סיבות נוספות כמו פיוז שרוף, תקלה בסטרטר או קודן שננעל. אז על מנת להבין שאכן מדובר במצבר יש לשים לב לשאר המערכות החשמליות ברכב. במידה שהמצבר מרוקן אף מערכת חשמלית לא תפעל. כמו כן, בדקו האם השלט של הרכב פותח אותו. אם לא, הדבר יכול להעיד על בעיה חשמלית ועל כך שהמצבר אשם. 
  • בהנעת הרכב יש רעשים של תקתוקים או של ניסיון הנעה. 
  • כאשר אתם מדליקים את המזגן או האורות, התאורה בלוח השעונים תראה עמעומים. 
  • חסרים מים במצבר, דבר זה מעיד על רכב שעמד זמן רב. כאשר חסרים מים, ניתן לפתור את הבעיה על ידי הוספת מים ואז התנעה על ידי כבלים. על מנת לבדוק את המים במצבר יש לפתוח את הפקקים ולבחון את ששת התאים של המצבר. בדקו כי צבע המים שקוף ושגובה המינימום הוא כגובה הלוחות. במידה וחסרים מים יש להוסיף מים מזוקקים בלבד עד לגובה של 6 מ"מ מתחת לקצהו של תא המילוי והדקו את הפקקים. 

 

אז כמה זמן מחזיק מצבר?

באופן ממוצע תוחלת החיים של מצבר נעה בין 3 לבין 4 שנים. איך תדעו בן כמה המצבר שלכם? על כל מצבר לרכב מופיע תאריך הייצור שלו. התאריך יופיע על גבי מדבקה שמודבקת בחלק העליון של המצבר. על מדבקה זו אמורים להופיע כל הנתונים החשמליים ונתוני הזיהוי של המצבר ביניהם מתח, קיבולת, זרם התנעה, צד קוטב חיובי, ברקוד בינלאומי וכמובן תאריך הייצור שלו. 

ההמלצה שלנו היא לכתוב את תאריך הייצור של המצבר בצד על מנת שתוכלו לעקוב אחר תפקוד המצבר לאורך השנים. 

כמה זמן מחזיק מצבר- כמה עולה להחליף מצבר?

אין לכך תשובה חד משמעית שכן המחיר להחלפת מצבר תלוי בגורמים כמו סוג המצבר, גודל המצבר, קיבולת המצבר, החברה היצרנית ועוד. 

  • המחיר להחלפת מצבר סטנדרטי ינוע בין 500 לבין 800 שקלים. 
  • המחיר להחלפת מצבר start stop ינוע בין 800 לבין 1,500 שקלים.
  • המחיר לבדיקת רכב ללא החלפת מצבר תנוע בין 200 ל-300 שקלים. 
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!