קריאת תאריך למצבר

צרו איתנו קשר

קריאת תאריך למצברמצבר הוא סוללה בעלת אנרגיה חשמלית שתפקידה להפעיל את המנוע ומערכות חשמליות אחרות ברכב. בדרך כלל מצבר יחזיק לתקופה של 3-4 שנים, במידה שהוא נשמר טוב. אך כיצד נדע מה גילו של המצבר? על קריאת תאריך למצבר ושאר דברים חשובים שכדאי לדעת נרחיב במאמר הבא. 

 

קריאת תאריך למצבר- מה זה מצבר בכלל?

המצבר הוא סוג של סוללה בעלת אנרגיה חשמלית המסייעת להתנעת המנוע. האנרגיה החשמלית של המצבר מתועלת להפעלת המזגן, התאורה ואמצעי המדיה השונים. 

המצבר הראשון הומצא לפני כ-150 שנים על ידי רופא צרפתי בשם נסטון פלנטה. הרופא גילה שהשרייה של עופרת בחומצה גורמת ליצירת זרם חשמלי שניתן להטעינו מחדש. 

המצבר מכיל 3 מרכיבים עיקריים- 

  • קוטב חיובי
  • קוטב שלילי
  • אלקטרוליט

תקלה בכל אחד מהרכיבים עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך למצבר. 

תפקידו של המצבר הוא לספק חשמל למערכות הרכב. המצבר למעשה אחראי על הפעלת המנוע, כפי שציינו קודם ועל המערכות החשמליות ברכב. 

יש לקחת בחשבון שהמצבר מטעין את עצמו. כלומר, ככל שבעל הרכב נוסע הרבה מחוץ לעיר במהירות גבוהה, המצבר יטעין את עצמו ויישאר תקין לאורך זמן רב יותר. במידה שהנסיעות של הרכב יהיו בעיקר בתוך העיר במהירות נמוכה, המצבר לא יצליח לטעון את עצמו שוב ושוב ולכן יחזיר לזמן קצר יותר. חשוב לא להשאיר את הרכב זמן רב ללא תנועה. כלומר, אם אתם נוסעים לחו"ל לתקופה בקשו ממישהו שיתניע את הרכב וייצא לסיבוב מידי פעם על מנת שהמצבר לא יתרוקן. 

קריאת תאריך למצבר- בחירת מצבר

קיימים סוגים שונים של מצברים, לכן כאשר אתם קונים מצבר צריך קודם כל לבדוק שהמצבר מתאים לרכב, הן מבחינת המידות החיצוניות שלו והן מבחינת כושר ההנעה/ הפריקה שנדרש לרכב. מומלץ להתייעץ עם יבואן הרכב או ספר הרכב בנוגע לאמפר/ שעה ועמידות המצבר בפריקה. 

ישנם מספר גורמים שיעזרו לכם לבחור את המצבר הכי טוב לרכב שלכם- 

  • המנוע- הדבר הראשון והחשוב ביותר שיעזור לכם לבחור את המצבר הוא סוג המנוע. המצבר צריך להתאים למנוע של הרכב, לנפח המנוע ולעוצמה שלו. נפח המנוע ישפיע על קיבולת המצבר הדרושה מבחינת אמפר. כלומר, נפח מנוע קטן יוכל להסתפק במצבר 12 אמפר ואילו נפח מנוע גדול לדוגמא של משאית יצטרך מצבר של כ-100 אמפר. 
  • המחיר- המחיר של המצבר תלוי בגורמים שונים כמו סוג המצבר, הגודל שלו, החברה היצרנית ועוד. ההמלצה שלנו היא לבחור במצבר איכותי שיישמר לכם לאורך זמן. 
  • החברה היצרנית- קיימות חברות יצרניות רבות למצברים. ההמלצה שלנו היא לבחור באחת מהחברות שנפ, ולטה, ורטה ובוש. 
  • המלצת המוסך- תמיד תוכלו ללכת ולהתייעץ עם אנשי מקצוע איזה מצבר הכי טוב בשבילכם. 
  • אחריות- חשוב לרכוש מצבר שמגיע עם אחריות. האחריות המינימלית למצבר היא 12 חודשים, אך יש חברות שמציעות אחריות ארוכה יותר. אל תתפשרו על אחריות בעת רכישת מצבר חדש. 

 

קריאת תאריך למצבר- סימני זיהוי למצבר מרוקן

יש מספר סימנים לזיהוי מצבר מרוקן או גמור- 

  • הרכב מניע בקושי או לא מניע כלל. במצב כזה אחת האפשרויות היא המצבר. מלבד למצבר זה יכול להיות גם בגלל פיוז שרוף, תקלה בסטרטר או קודן שננעל. על מנת להבין שאכן מדובר במצבר יש לשים לב לשאר המערכות החשמליות ברכב. במידה שהמצבר מרוקן אף מערכת חשמלית לא תפעל. כמו כן, בדקו האם השלט של הרכב פותח אותו. אם לא, הדבר יכול להעיד על בעיה חשמלית ועל כך שהמצבר אשם. 
  • בהנעת הרכב יש רעשים של תקתוקים או של ניסיון הנעה. 
  • כאשר אתם מדליקים את המזגן או האורות, התאורה בלוח השעונים תראה עמעומים. 
  • חסרים מים במצבר, דבר שמעיד על רכב שעמד זמן רב. במצב שהרכב לא מניע בגלל מחסור במים, ניתן לפתור את הבעיה על ידי הוספת מים ואז התנעה על ידי כבלים. חשוב מאוד להוסיף מים מזוקקים בלבד למצבר. על מנת לבדוק את המים במצבר יש לפתוח את הפקקים ולבחון את ששת התאים של המצבר. יש לבדוק כי צבע המים שקוף ושגובה המינימום הוא כגובה הלוחות. במידה וחסרים מים יש להוסיף מים מזוקקים בלבד. את המים הוסיפו עד לגובה של 6 מ"מ מתחת לקצהו של תא המילוי. לבסוף חשוב להדק את הפקקים. שימו לב- מים רגילים פוגעים במוליכות של האלקטרוליט לכן חשוב מאוד להוסיף מים מזוקקים בלבד, אותם ניתן לרכוש בתחנות דלק או בחנויות אביזרים לרכב. 

קריאת תאריך למצבר- אז כיצד נעשה זאת?

על כל מצבר לרכב מופיע תאריך הייצור שלו. התאריך יופיע על גבי מדבקה שמודבקת בחלק העליון של המצבר. על מדבקה זו אמורים להופיע כל הנתונים החשמליים ונתוני הזיהוי של המצבר ביניהם מתח, קיבול, זרם התנעה, צד קוטב חיובי, ברקוד בינלאומי וכמובן תאריך הייצור שלו. 

ההמלצה שלנו היא לכתוב את תאריך הייצור של המצבר בצד על מנת שתוכלו לעקוב אחר תפקוד המצבר לאורך השנים. כפי שציינו קודם, תוחלת החיים של מצבר נעה בין 3 ל-4 שנים. 

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!