תאריך על מצבר

צרו איתנו קשר

תאריך על מצברמצבר הוא אחד הרכיבים החשובים ברכב ובלעדיו לא ניתן להתניע את הרכב. בדרך כלל אורך חייו של מצבר ינוע בין 3 לבין 4 שנים. אך כיצד נדע מה הגיל של המצבר שלנו? לשם כך ניתן לקרוא את התאריך על המצבר. כיצד קוראים תאריך על מצבר? המאמר הבא הוא בשבילכם. 

 

תאריך על מצבר- מהו מצבר?

מצבר הוא מעין סוללה חשמלית שמפעיל את כל המערכות החשמליות של הרכב לרבות המנוע. על ידי המצבר מופעל המנוע ומערכות חשמליות נוספות בהן המזגן, אורות הרכב, ג'י פי אס, החלונות, הרדיו ועוד. המצבר מכיל 3 מרכיבים עיקריים- קוטב חיובי, קוטב שלילי ואלקטרוליט. פגיעה בכל אחד מהמרכיבים עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך למצבר. 

המצבר הומצא על ידי רופא צרפתי לפני כ-150 שנה. הרופא גילה כי כאשר משרים עופרת בחומצה מיוצר זרם חשמלי שניתן להטעין מחדש. כלומר, המצבר מטעין את עצמו. כאשר הרכב מונע המצבר מקבל חשמל מהאלטרנטור. ככל שהנסיעות ברכב בתדירות גבוהה יותר כך המצבר יטעין את עצמו ויישמר לאורך זמן רב יותר. במידה שהרכב יישאר זמן רב ללא תנועה יש סיכוי גדול שהמצבר יתרוקן. 

תאריך על מצבר- כיצד נבחר מצבר?

קיימים סוגים שונים של מצברים שמתאימים לרכבים שונים. כאשר בוחרים מצבר יש לקחת בחשבון אלמנטים שונים כמו סוג המצבר, גודל המצבר ועוד. לפניכם מספר גורמים שמשפיעים על בחירת המצבר-  

  • המנוע- האלמנט הראשון שיש לקחת בחשבון בעת בחירת מצבר הוא סוג המנוע. המצבר צריך להתאים למנוע מבחינת נפח ועוצמה. נפח המנוע ישפיע על קיבולת המצבר הדרושה מבחינת אמפר. ככל שנפח המנוע קטן יותר כך יהיה צורך בקיבולת נמוכה יותר ולהפך. 
  • החברה היצרנית- קיימות חברות רבות המייצרות מצברים. בין החברות הללו יש את החברות הבולטות והמומלצות בשוק ביניהן שנאפ, בוש, ולטה וורטה. 
  • המלצות- אחת הדרכים לבחירת מצבר היא להתייעץ עם איש מקצוע. תוכלו להתייעץ עם המוסך, עם יבואן הרכב או לבדוק בספר הרכב מה המצבר המתאים לרכב. 
  • אחריות- חשוב לרכוש מצבר שמגיע עם אחריות. האחריות המינימלית למצבר היא לתקופה של 12 חודשים. עם זאת קיימות חברות רבות שמציעות אחריות ארוכה יותר. 

 

תאריך על מצבר- כיצד נדע שיש להחליף מצבר?

כאשר המצבר מרוקן יש להחליף אותו. קיימים מספר סימנים המעידים על כך שהמצבר מרוקן- 

  • הרכב מניע בקושי או לא מניע כלל. במידה שזה קורה אחת האפשרויות הנפוצות לתקלה היא המצבר. על מנת לבחון אם אכן מדובר בתקלה במצבר ניתן לבדוק את המערכות החשמליות הנוספות ברכב. במידה שהתקלה היא במצבר אף אחת מהמערכות החשמליות של הרכב לא תפעל. במצב בו המערכות החשמליות עובדות אך הרכב לא מתניע הדבר מעיד על תקלה אחרת, לדוגמא פיוז שקוף או תקלה בסטרטר. 
  • במצב בו אתם מניעים את הרכב ויש רעשים של תקתוקים או של ניסיון הנעה.  
  • אם אתם מדליקים את אחת ממערכות החשמל של הרכב כמו המזגן או אורות הרכב ואתם מבחינים בעמעומים בלוח השעונים הדבר מעיד על מצבר מרוקן. 

יש לשים לב שישנם מקרים בהם הסימנים הללו יופיעו אך התקלה תהיה מחסור של מים במצבר. במצב כזה אין צורך בהחלפת המצבר וניתן לפתור את הבעיה על ידי הוספת מים והתנעה על ידי כבלים. על מנת לבדוק אם חסרים מים פתחו את הפקקים ובחנו את ששת התאים של המצבר. שימו לב אם צבע המים שקוף ואם גובה המינימום הוא כגובה הלוחות. אם אכן חסרים מים יש להוסיף מים מזוקקים בלבד עד לגובה של 6 מ"מ מתחת לקצהו של תא המילוי. לבסוף הדקו את הפקקים טוב והתניעו על ידי כבלים. 

תאריך על מצבר- קריאת התאריך

אז איך נקרא את התאריך על המצבר? על כל מצבר יופיע תאריך הייצור שלו. התאריך מופיע על גבי מדבקה שמודבקת בחלקו העליון של המצבר. על המדבקה הזו מופיעים נתונים שונים כמו נתונים חשמליים ונתוני הזיהוי של המצבר. בין הנתונים הללו יופיע גם תאריך הייצור של המצבר. תוחלת החיים של המצבר נעה בין 3 לבין 4 שנים. ההמלצה שלנו היא לכתוב את תאריך המצבר בצד. כך תוכלו לעקוב אחר תפקוד המצבר לאורך השנים ולצפות את מועד ההחלפה של המצבר. 

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!