תופעות של מצבר חלש

צרו איתנו קשר

תופעות של מצבר חלשתופעות של מצבר חלש

אם אתם מתקשים להניע את הרכב או שהאורות בלוח המחוונים הפכו להיות חלשים, סביר להניח שנתקלתם בחלק מתופעות הלוואי של המצבר החלש שלכם. ריכזנו עבורכם את כל הסימנים שתצטרכו להכיר מראש על מנת שתוכלו להחליף את המצבר לפני שתצטרכו להזמין גרר שיבוא לחלץ אתכם באמצע הלילה. אז לפני שנרד לעומק הדברים, תנו לנו לעשות לכם סדר. המצבר הוא הסוללה של הרכב, הוא מספק חשמל לכל מערכות הרכב המונעות על ידי חשמל וביניהן מזגן, אורות, נורות בלוח השעונים, מגבים, חלונות חשמליים, פנסים ורדיו.

כמו כל סוללה שצריכה מטען, כך גם המצבר. הוא נטען בעזרת האלטרנטור. אלטרנטור הוא חלק מרכזי ברכב המשמש כגנרטור ותפקידו העיקרי הוא להטעין את המצבר על ידי ייצור אנרגיה חשמלית מסיבובי המנוע, החל מרגע הנעת הרכב ובמשך כל הנסיעה עד לכיבוי המנוע. המצבר הוא לב הרכב ולכן, במידה ותהיה כל בעיה באלטרנטור, לא יהיה מה שיטעין את המצבר ובעקבות כך לא תוכלו אפילו להניע את הרכב. אתם יכולים להיות רגועים, לא כל רעש משונה שאתם שומעים מהרכב או נורה שדולקת ככה פתאום מצביעים על מצבר חלש. כמובן שכל רעש מוזר דורש בדיקה קפדנית למען בטיחותכם, אך למצבר חלש ישנם סימנים ברורים. 

תופעות של מצבר חלש- מה בעצם גורם למצבר שלכם להיחלש? 

כפי שכבר ציינו, האלטרנטור מטעין את המצבר רק כשהרכב מונע ולכן כל פעולה הנעשית ברכב כאשר המנוע כבוי, תגרום למצבר לעבוד עד שתגמר לו הסוללה. ובואו נדבר מעשים, מספיק ששכחתם את האורות דולקים לכמה שעות, סבירות גבוהה שלא תצליחו להניע את הרכב. מזג אוויר חם מאוד גורם גם הוא לחימום רב של המצבר, מה שבפועל גורם להתבלות מהירה יותר של רכיבים חשמליים בתוך המצבר. 

אם אתם מתכננים להיעדר לתקופה ארוכה, אל תזניחו את הרכב לעמוד בחניה ללא כל תזוזה. בקשו מחבר או מאחד השכנים שלכם להניע את הרכב כל כמה ימים. אם המצבר שלכם בן שנתיים ומעלה, תצטרכו להניע את הרכב פעם ביומיים-שלושה. במידה והוא בן שנתיים ופחות, התנעת הרכב פעם בשבוע בהחלט תספיק.  טעינת יתר, גורם נוסף המצביע על קלקול המצבר. זהו גורם בו הוויסות של המתח החשמלי באלטרנטור משתבש ובעקבות כך, האלטרנטור מספק למצבר מתח בכמות גבוהה מהרצוי.  במצב של טעינת יתר, יש לקחת את הרכב למוסך כמה שיותר מהר מכיוון שהמצבר יכול להתפוצץ ולגרום נזק ישיר למערכות החשמל ברכב.

 

אחרי שהבנו את הסיבות להיחלשות המצבר, ניגש לסימנים המעידים על כך 

במרבית הרכבים, ישנה נורת אזהרה בלוח המחוונים המצביעה כי המצבר חלש. כאשר הבחנתם בהידלקות הנורה, קחו את האוטו לבדיקה אצל חשמלאי רכב מוסמך ואל תחכו לרגע בו הרכב לא יניע לכם. במידה שהנעת הרכב לוקחת זמן ממושך, הדבר מצביע על כך שהמצבר מתחיל לאבד מהכוח שלו. אורות קדמיים עמומים, תאורה מוחלשת בלוח המחוונים, מזגן לא מקרר, אלו עוד פרמטרים שיכולים להצביע על היחלשות המצבר.

מספר גורמים עיקריים המשפיעים על מחיר המצברתופעות של מצבר חלש- אז מה "הנזק" הכלכלי הכרוך בהחלפת מצבר? ישנם מספר גורמים עיקריים המשפיעים על מחיר המצבר

  • סוג המצבר- רוב הרכבים מונעים על ידי סיבוב מפתח ולהם מתקינים מצבר סטנדרטי. מחיר מצבר כזה נע בין 400-650 ש"ח. לעומת זאת, ישנם רכבים המונעים על ידי לחיצת כפתור. רכבים אלו נכבים בכל פעם שהרכב עוצר, אפילו ברמזור, ונדלקים שוב כשהרכב בתזוזה. לרכבים אלו מותקנים מצברים המתאימים ביכולתם לספק אנרגיה חשמלית בזרמי פולסים גבוהים במיוחד כדי שהמנוע יפעל. מצבר מסוג זה יקר בצורה משמעותית ממצבר סטנדרטי ומחירו נע בין 800-1500 ש"ח.
  • אחריות- אורך חיי מצבר ממוצע נע בין שנתיים לארבע שנים. בהחלפת מצבר אל תתפשרו, קנו מיצרן מוכר ואיכותי שיוכל לספק לכם תעודת אחריות וישנם מקומות שאף מאפשרים להאריך את האחריות בתוספת תשלום.
  • במידה שהחלטתם לקנות מצבר יד שניה, שימו לב לתאריך הייצור המוטמע על המצבר על מנת לוודא שהוא לא ישן מידי. נכון, מצבר יד שניה הרבה פעמים יכול לבוא בחשבון, אך חשוב לשים לב לתוקפו על מנת שלא יצא שכרכם בהפסדכם. מחיר של מצבר יד שניה בדרך כלל נע בין 150-400 ש"ח.

 

תופעות של מצבר חלש- טיפים לשמירה על אורך חיי המצבר

  • בדיקת איכות המצבר- זו הפעולה הראשונית שעליכם לעשות. בחנו היטב את מה שמוכרים לכם. אמנם מחירו של מצבר איכותי יקר ביחס לסטנדרטי, אך ככל שיהיה איכותי יותר כך הוא ישמר זמן רב יותר.
  • בדיקת המצבר עצמו- מומלץ ואף רצוי לפנות לחשמלאי מוסמך פעם בשלושה- ארבעה חודשים על מנת לערוך בדיקה שגרתית למצבר.
  • בדיקת מים- המים שומרים על מנגנון הקירור של המצבר והם חשובים על מנת למנוע מצב של רתיחת המצבר בעת הגעה לטמפרטורות גבוהות. דבר שיגרום להרס מוחלט של כל מנגנוני החשמל המופעלים על ידי מחשב הרכב. לכל מצבר קיים מנגנון בטיחות ייחודי הגורם להשבתת המצבר כאשר אין בו מספיק מים. לכן, חשוב לערוך מידי פעם בדיקת מים שגרתית ולהוסיף במקרה הצורך (מים מזוקקים בלבד).

זכרו! במידה והחלטתם להחליף מצבר לבדכם, העבירו את המצבר הישן למטמנה ייעודית ואל תזרקו אותו בפח.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!